JAK W CZASACH WSZECHOGARNIAJĄCEJ PANIKI POMÓC DZIECKU PORADZIĆ SOBIE Z LĘKIEM?

Nastały czasy, których nikt z nas się nie spodziewał. Nikt nie mógł tego przewidzieć. Trudno było się na to przygotować. Epidemia koronawirusa. Lecz czy tylko? Komunikaty płynące do nas ze wszystkich stron świata sprawiły, że nastała również druga epidemia – epidemia strachu. Zaczęliśmy lękać się o wszystko: czy ja lub ktoś z moich bliskich zachoruje? Jak mam uchronić się przed wirusem? Czy spędzę następne kilka miesięcy w zamknięciu w domu? Czy wystarczy nam jedzenia? Czy wrócę jeszcze do pracy? Czy będzie płynność w bankach? Czy uda się nad tym zapanować? Pytań jest coraz więcej i więcej. Trudno znaleźć na nie konkretne i zadowalające nas odpowiedzi. Jednak w zgiełku pytań, które my dorośli zadajemy sobie, często zapominamy, że pytania, które nakręca lęk pojawiają się również w głowach dzieci i młodzieży.

„Co się dzieje?”

„O co w ogóle chodzi z tym całym wirusem?”

„Dlaczego mam siedzieć w domu?”

„Czemu nie mogę spotykać się ze znajomymi?”

„Czy egzaminy odbędą się?”

„Jak zdam do następnej klasy, skoro nie chodzimy do szkoły?”

„Po co tak często mam myć te ręce?”

„Czemu tak się boję?”

Dzieci i nastolatki nie muszą rozumieć, co się dzieje. Nie mają obowiązku panować nad swoimi emocjami, a w szczególności lękiem, który jest bardzo trudnym uczuciem – to naszym obowiązkiem, jako dorosłych jest zapewnić im poczucie bezpieczeństwa i w dostosowany do ich wieku sposób wytłumaczyć zaistniałą sytuację.

Dlatego - Drodzy Rodzice - zaopiekujcie się zarówno sobą, jak i swoimi dziećmi. Zadbajcie o ich emocje i poczucie bezpieczeństwa.

Poniżej kilka porad, w jaki sposób możecie to zrobić.

Jak rozmawiać z najmłodszymi i nastolatkami?

Dzieciom trudno jest pojąć, co się dzieje. Ubranie w odpowiednie słowa czym jest koronawirus i jak wpłynął na funkcjonowanie całego świata wydaje się dość skomplikowanym zadaniem. Należy zawsze pamiętać, że:

  1. Dzieciom zawsze i wszędzie mówimy prawdę. Nie okłamujemy ich.
  2. Przekazujemy sprawdzone informacje, lecz tylko wtedy, kiedy sami zadają nam pytania (nie inicjujmy sami rozmów, jeżeli dziecko nie wykazuje takiej potrzeby).
  3. Nawet jeżeli mamy potrzebę monitorowania aktualnej sytuacji poprzez oglądanie wiadomości, to ograniczamy dzieciom dopływ medialnych informacji z Internetu czy telewizji, gdyż nie wszystkie komunikaty są dostosowane do ich wieku.
  4. Nie udajemy przed dziećmi, że nie boimy się. Lęk w obecnej sytuacji (sytuacji zagrożenia zdrowia i życia) jest naturalny – dlatego pokazujmy im to. Zarówno dorośli, jak i dzieci mają prawo się bać czy złościć.
  5. Bądźmy obok. Pomimo trudnej sytuacji, najważniejsze jest to, że jesteśmy razem. Dziecko musi czuć, że jest bezpieczne, kochane i wspierane. Musi mieć pewność, że dom jest oazą spokoju i bezpieczeństwa.
  6. Przypominaj i podkreślaj, jak ważne jest zachowanie ostrożności. Chwal, kiedy widzisz, że dziecko pamięta o higienie osobistej. Tłumacz, dlaczego pozostanie w domu jest tak ważne. Pozytywne uwagi ze strony rodzica będą wzmacniać takie zachowania dziecka.
  7. Uważaj na swoje słowa i działania. Dzieci widzą i słyszą więcej niż nam się wydaje. Uczą się od nas poprzez obserwację naszych zachowań i przysłuchując się naszym rozmowom.
  8. Jeżeli zaobserwujesz niepokojące Cię objawy u swojego dziecka: lęk przed śmiercią i/lub chorobą, nieprzespane noce, moczenie nocne, niechęć do jedzenia lub nadmierne spożywanie – to być może Twoje dziecko wymagać będzie konsultacji psychologicznej.

Poniżej przedstawiamy przydatne materiały:

Dzieci najmłodsze (klasy 0-III)

obrazek 1.

Źródło: https://www.facebook.com/obrazownik/photos/a.480283296066193/673386770089177/?type=3&theater

Pobierz poradnik - Polecamy, aby dziecko wypełniło go samodzielnie. Bądźcie obok, aby porozmawiać o tym z dzieckiem.

bajka 1.

Dzieci młodsze i nastolatki (klasy IV-VIII)

Poradnik

obrazek 3.

Źródło: https://www.facebook.com/pckpomorze/photos/a.383066128549907/1223303444526167/?type=3&theater

Kilka rzeczy o Koronawirusie

Jeśli chcą Państwo wiedzieć więcej, zachęcam do odwiedzenia następujących stron:

https://rodzice.fdds.pl/wiedza/jak-rozmawiac-z-dzieckiem-o-niepokojacej-sytuacji-zwiazanej-z-koronawirusem/?fbclid=IwAR1ikl62O8bSx-DpA_6uUZT_fyXtB3klP5C727F87UCQ6nueCNY0afCumYg

https://bia24.pl/kategorie/wiadomoci/koronawirus.-jak-zatrzyma%C4%87-nastolatka-w-domu.html

https://www.podwojniewyjatkowi.pl/post/l%C4%99k-o-wirusie-wszyscy-wiemy-o-kt%C3%B3rym?fbclid=IwAR0fuaI6pw1Sja2WgNIYbh90OY1qLYnrmXxXijOFoa_CGx0WK8xPJitI4C4

Grafiki pozyskano z następujących źródeł:
https://www.facebook.com/obrazownik/photos/a.480283296066193/673386770089177/?type=3&theater
https://www.mindheart.co/descargables?fbclid=IwAR2rsvhBy84FcfRyB2GTFek6Upe-8KnYcvzpRL8OEacz2fbZ6C4ArUKVEXg
http://dorotabrodka.pl/blog/?fbclid=IwAR39igtPRL25RK_R2UCaGr66Ep0y23iQC_oadVQ9S5AyFSqVYD9Vc81rc0s
https://www.facebook.com/psychologiawszczecinie/photos/a.488320828184822/1135895343427364/?type=3&theater
https://www.facebook.com/pckpomorze/photos/a.383066128549907/1223303444526167/?type=3&theater
https://www.facebook.com/borntoperformpsychology/